Kalervo Palsas förbjudna bilder

Författare

  • Sanna Ojanne Jyväskylä universitet

DOI:

https://doi.org/10.30667/hls.141683

Nyckelord:

Kalervo Palsa, queer-forskning [http://www.yso.fi/onto/yso/p20282], underground [http://www.yso.fi/onto/yso/p20148], serieteori [http://www.yso.fi/onto/yso/p15473], serieskapare [http://www.yso.fi/onto/yso/p21601], seriestrippar [http://www.yso.fi/onto/yso/p22813], konsthistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p19845], reception (mottagande) [http://www.yso.fi/onto/yso/p24663], verkningshistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p21324]

Abstract

I den här artikeln undersöker jag mottagandet av bildkonstnären Kalervo Palsas queerpräglade undergroundserier under hans livstid. Jag granskar vad som skrevs om dem och varför de väckte motstånd och avvisande. Jag kontextualiserar Palsas konstnärliga verksamhet inom den finländska och amerikanska undergroundrörelsen på 1960-talet. Jag analyserar den avvisande reaktionen på Palsas queerpräglade serier och censurförsöken genom begreppen skåp och homosexuell panik, som används av Eve Kosofsky Sedgwick. Palsas serier har inte tidigare studerats ur ett queerteoretiskt perspektiv. Min forskning bidrar till studiet av finsk seriekonst, äldre queerserier och undergroundserier samt deras mottagande, och utvidgar bilden av Palsa som konstnär genom att lyfta fram de internationella kopplingarna i hans konst.

Nedladdningar

Publicerad

2024-09-19

Nummer

Sektion

Artiklar

Referera så här

Kalervo Palsas förbjudna bilder. (2024). Historiska Och Litteraturhistoriska Studier, 99, 157-183. https://doi.org/10.30667/hls.141683