”Vi [...] önskar bara, att någon lat finnpojke också skulle bli förvandlad till tomte och fara över vårt eget land, de tusen sjöarnas land”
Barnen i Finland skriver till Selma Lagerlöf
Nyckelord:
Selma Lagerlöf, brevväxling [http://www.yso.fi/onto/yso/p4844], reception (mottagande) [http://www.yso.fi/onto/yso/p24663], verkningshistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p21324]Abstract
Utgångspunkt för studien är den samling brev som barn i Finland skrev till Selma Lagerlöf under perioden 1903 till 1938. Breven ingår i den så kallade barnbrevsamlingen i Kungliga bibliotekets handskriftsamling, Stockholm. Studien är en litteraturvetenskaplig studie med litteratursociologisk inriktning. Studien utgår från teoribildning inom Celebrity Studies, Transaction Literacy Learnig och teori inom forskning med fokus på sambandet mellan litteratur och kollektiva föreställningar om nationen (imagined community of the nation).
Historiska och litteraturvetenskapliga perspektiv tillämpas i studien där läsande barns brev – tidgare osynliga – är föremål för forskningsinsatsen. I studien blir det kulturella sambandet mellan Finland och Sverige tydligt såsom det framgår i barnens brev till Lagerlöf under den aktuella perioden. I studien synligörs även de finländska barnens deltagande i receptionen av Lagerlöfs verk och barnens betydelse för upprätthållandet av Lagerlöfs kändisskap och popularitet i Finland belyses. I breven framgår en tydlig medvetenhet om fosterlandet och barnen relaterar till Finland, uttrycker sin kärlek till landet och anknyter till geografiska platser, ofta i samband med att de tar upp litterära verk. Selma Lagerlöfs läsebok Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, 1906 -1907, förekommer i detta sammanhang, men även som skönlitterär nöjesläsnig. De brevskrivande barnen kommer från olika skikt i samhället och är spridda över landet. Breven är skrivna såväl i skolan som i hemmen och könsfördelnigen mellan pojkar och flickor är jämn.
Referera så här
Copyright (c) 2024 Författaren och Svenska litteratursällskapet i Finland
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.