Kalervo Palsan kielletyt kuvat

Kirjoittajat

  • Sanna Ojanne Jyväskylä universitet

Avainsanat:

Kalervo Palsa, queer-forskning [http://www.yso.fi/onto/yso/p20282], underground [http://www.yso.fi/onto/yso/p20148], serieteori [http://www.yso.fi/onto/yso/p15473], serieskapare [http://www.yso.fi/onto/yso/p21601], seriestrippar [http://www.yso.fi/onto/yso/p22813], konsthistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p19845], reception (mottagande) [http://www.yso.fi/onto/yso/p24663], verkningshistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p21324]

Abstrakti

Artikkelini Kalervo Palsan kielletyt kuvat käsittelee kuvataiteilija Kalervo Palsan (1947–1987) queer-henkisiä underground-sarjakuvia, ja niiden aiheuttamaa torjuntareaktiota, jonka seurauksena pahimmillaan taiteilijan mahdollisuudet julkaista tai muulla tavoin esittää teoksiaan julkisesti evättiin. Käytän tarkastelussa apuna queer-teorialle pohjaa luoneen Eve Kosofsky Sedgwickin käyttöön ottamia käsitteitä kaappi ja homoseksuaalinen paniikki. Sijoitan Palsan teokset kansainväliseen underground-sarjakuva-genreen. Osoitan, että suomenruotsalaisen taidekentän ja lehdistön puolelta Palsa sai arvostusta ja ymmärrystä osakseen. Artikkelin viimeisessä osuudessa luen rinnan Kalervo Palsan Paluu-sarjakuvaa ja suomenruotsalaisen nykysarjakuvataiteilijan Edith Hammarin Homo Line -sarjakuvaa paikkaan kuulumisen ja kuulumattomuuden näkökulmasta. 

Osasto
Artiklar

Julkaistu

2024-09-19

Viittaaminen

Ojanne, S. (2024). Kalervo Palsan kielletyt kuvat. Historiska och litteraturhistoriska studier, 99, 157–183. https://doi.org/10.30667/hls.141683